9 sept 2020
Röster om Aktersvall juli, aug 2020
Madeleine är arkitekt och varit verksam som stadsbyggnadsdirektör .. i sin 10:e skönlitterära bok som seglar fram mellan hennes sakkunskaper. Hon rör sig i ett nästan försvunnet och östligt kulturhistoriskt område och stannar till i tiden mellan stora händelser i Europa och vårt eget närområde. ..funderingar på mellanrummet mellan ingenjörskonsten och den breda konsten. (Robert Wahlström Harr)
VILKEN FANTASTISK BOK DU SKRIVIT, MADELEINE!
boken är så vacker – titel, format, utsida, insidor, det blå bandet …
… tidsatmosfären och företeelserna från fyrtio- och femtiotalen, som du skildrar så bra. Man märker din konstnärsblick som noterar former och avvikelser i omgivningen… förmåga att skildra invecklade tekniska och ekonomiska sammanhang.
Många drag i boken är allmängiltiga – vårt beroende, vår påverkan, av aktersvallet – det som föregående generationer lämnat efter sig; detta att ens partner aldrig kan fylla alla ens behov.
Boken är både en bit 1900-talshistoria, en släktroman och ett relationsdrama. (Gunilla Selander)
Madeleine, en sådan oerhörd bok Du skrivit ,
Efter att ha läst slutet, bli inte en klängranka och epilog, sitter jag med tårar i ögonen. Samtidigt har boken gett mig starka bilder av lust, liv, skönhet, solljus på golvplankor, konst, människans förunderlighet, all rikedom i livet , fåglar, snittblommor, natur, arkitektur, tekniska lösningar , hela vårt lands utveckling under vår tid. Speglat genom de människor som funnits … Porträttet av Christina inger mig en stor ömhet , tänker också på komplexitet förstås och styrka. Livsinställningen, arbete och plikt, inte skylla sitt liv på andra. Jordisk skönhet och jordisk plikt! Lära nytt, det är roligt, det är mening. Dina miljöbeskrivningar är oefterhärmliga. Ditt språk, Ditt språk!
Hur Du berättar familjehistoria uppfattar jag som helt unikt ! Väven, hur allt hänger ihop, växer fram vackert och sant. Detta är sann litteratur! (Monika Olin Wikman)
Har just läst ut din bok! Älskade den! Vilken fantastisk historia du har skrivit, och som fängslade min nyfikenhet! … Också så tagen över hur du lyckas förmedla er familjehistoria med nutidshistoria och som påverkat de relationer, känslor, livsöden och val som beskrivs! Kan känna igen mig i många tankar som förmedlas i boken.(Anna Jonsson)
… imponerad av det myckna arbete som ligger bakom tillkomsten av boken och också av språket. Det är en fantastisk skildring av flera personligheter som vi läsare får ta del av … och de funderingar som du har i slutet av boken.(Cathrine Hobroh)
… gjorde boken spännande och lockade hela tiden till fortsatt läsning för att se hur det slutade. Bredden i din författartalang är värd beundran. Du skriver om kylteknik och kärleksstunder med samma trovärdighet.(Robert Nilsson)
Madeleine Brandin var länge stadsbyggnadsdirektör i en välmående skånsk kommun. Men skrivandet har hela tiden varit en stark drivkraft för henne. Efter bokdebuten med Mistlur 1985 har hon utgivit ytterligare åtta titlar, senast Biologiska sviten 2015. Det blir både prosa och poesi när hon skriver, eller ren facklitteratur som boken hon skrev tillsammans med Anna Lindgren 2013, Med brödet under bröstet. Mellan Stalin och Hitler, flykten från Dnepropetrovsk.
Arkitekten i henne är väl synlig i Aktersvall, och det blir då en prosa som är detaljskarp och miljöbeskrivande, bättre än i de flesta svenska romaner. Aktersvall är varken mer eller mindre än en grandios släktkrönika, full av tidsfärger, markörer i form av viktiga händelser de flesta av oss vet något om, och hade hon skrivit på engelska hade säkert någon filmare slagit klorna i den för en tv-serie.(Thomas Nydahl)
Så jag kastade mig över den i tisdags kväll och sedan var jag fast! Jag blev så gripen av personerna och miljöerna! Särskilt fäste jag mig vid Greta, Folke och Christina. Du kan verkligen beskriva: natur, tankar och känslor, dofter, miljöer! Jag vet ju hur svårt det är att gestalta! Att berätta är inte svårt men just att gestalta! Det var så mycket jag kände igen: miljön i Karlshamn, arbetsamheten, sparsamheten, plikten. Och att spara allting, t.o.m. snörstumpar.
Jag blev så inspirerad av din bok. Egentligen är det ju fantastiskt: varje människa är en hel roman!(Gerd Hackberg)
Det första jag tänkte på är att boken är vackert gjord och ligger skönt i handen. Jag älskar den praktiska detaljen med det blåa inbyggda bokmärket som dessutom gör sig fint mot det behagligt gula omslaget. Det andra jag tänkte på är att språket, prosan, är bra. Därefter förlorade jag mig i en familjehistoria som tangerar min egen. (Margareta Brandin)
Men de flesta av hennes böcker präglas av arkitektens blick, från debuten ”Mistlur” som är en kärleksförklaring till bygden, till ”Lust på Söderslätt” som skildrar vandringar i Trelleborg och resor på slätten. .. Boken utspelar sig delvis i Sankt Petersburg. Världskrig och revolution passerar revy. Det handlar om ensamhet i tvåsamhet, om gapet mellan ingenjörskonst och konsten på väggarna (Elin Wrethov)
När jag läser din bok slår det mig, hur viktigt utrymmet för eftertankar, längtan, långsamhet är. I det du skriver … är en ödmjukhet i storheten. Du fångar det i det lilla. I människan och miljöerna. Tiden. .. komma nära det lokala, ödmjukheten … Jag tänker också på den stillhet som är runt omkring dig och hur du lever på Östra Stranden. Din röst och närvaro är viktig. (Rikard Lehmann)
Aktersvall spänner över ca 100 år och berättar om en familj i tre generationer. Christina, huvudpersonen, älskar konst och litteratur. Hon gifter sig efter andra världskriget, i Sveriges industriella guldålder, med civilingenjören Nils-Ivar, som är hennes raka motsats. Christina är full av liv och längtan, Nils-Ivar en enstöring. Romanen blickar först tillbaka en generation, och spekulerar bl.a. i vem som sköt Ivar Kreuger, och sedan framåt med Christinas döttrar som upplever 2000-talets finansiella kris. Brandin är en skicklig skribent med sinne för att skildra tidstypiska företeelser. Man får en god inblick i övre medelklassens liv. Personskildringen är intresseväckande och välgjord… (BTJ)